Pages

Diet for Mr P

Wednesday, December 17, 2014

Salam dan hai,

Mudah sangat sebenarnya kalau nak diet ni, ok. *pengsan* Untuk tidak tertipu, kita kena lihat cermin setiap hari, dan letakkan gambar masa kita muda remaja. *nangis*

haha.

Adakala, kita cuba diet bagai nak rak, tapi hasilnya setiap kali ke mesin penimbang tu masih lagi tidak mencapai berat ideal. *sedih*. Salah satu faktor, diet pengelasan kumpulan darah, tidak sama untuk keperluan badan individu berbeza. Lepas ni boleh cuba. :)

Saya? masih lg kekal comel, dan masih lg kurang berjaya untuk menurunkan berat, hehe. *ayat kena positif*

Waktu checkup dengan doktor pun, tiada simtom meragukan, tapi saya ambil inisiatif untuk cuba diet mengikut individu yang ada mr P, apa tu Mr P? Dalam bacaan saya, individu yang mempunyai simtom Mr P, erti kata lain Mr P adalah PCOS, rasanya, rata-rata masalah ni dihadapi oleh di Malaysia. Info PCOS sini {WIKI}

What I do? What should I do?

Membaca dan kumpul info.

Tapi yang penting diri kita kena relax dan lapangkan fikiran. Jangan dok serabut fikir.

Positif.

*cook your meal, then you can control sugar and salt intake*

Kita cuba diet untuk yang bermasalah PCOS ni, dan kumpulan darah sekali. Hasil kita cuba tengok dalam masa beberapa bulan akan datang.

Progress sekarang?

*pengsan*


I did;


  • Drink 2 Cups of water before breakfast ( 1 cup lemon garlic paste+honey, 1 cup warm plain water)
  • Heavy Breakfast; 
  • Simple Lunch; like oats, and some nuts for snacks
  • Medium intake of Dinner; I eat lots of fish nowadays
  • Detox at night : 1 cup barley drink


Masih cuba untuk sesuaikan makanan untuk badan saya, saya tak boleh makan benda terlalu pedas atau panas, dan yang terlalu sejuk. Kesannya akan jadu sekelip mata, tapi nak recover tu cecah minggu.

Jadinya, saya boleh makan makanan kategori mild atau sederhana. Atau saya kata untuk suam-suam gitu. Contoh mcm halia, kunyit, kari, dikategori panas, dan yang sejuk macam apa ye? hehe.. kena cari dan observe what kind of food that suits you.

I just know when I went to one of supermarket, a Chinese promoter tegur bila saya dok belek kopi yang dia jual tu. So she said my cracked lips was so bad, that she offered me her vaseline. Tapi, saya tolak elok2 as there is a time, a vaseline can't help too. *sad*

So, she explained that I should try that methods, about consuming a mild or medium degree of food or try out chinese herbal (not yet, will do InsyaAllah) . Just a nicely warm foods. Tapi bila teringin tu, please do detox with warm barley as its coold down your body temp.

okla, I think Ive just said more than what I suppose to, hehe.. Just nak cerita psal diet, maaf kalau xde berapa nak info sangat kali ni. As I want to keep reminder for myself that I can't simply eat any kinds of food. A restriction and stop desiring unhealthy foods. *sigh*




Good Luck!


No comments:

Post a Comment

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS