Pages

The other way round~

Saturday, November 22, 2014

Salam dan hai,

Rasa macam dah lama tak mencoretkan kisah TTC, eceh.. skema sikit kan. hihi.. Kadang kadang tu rasa juga, patutkah share dengan orang? ke patut simpan sendiri ja? Ada coretan yang ingin saya luahkan disini.

Saya bersyukur apa saja kurnia, rezeki dan nikmat yang Allah Taala telah berikan pada saya yang saya sedar dan tanpa sedar, besar kurniaan tu bila kita sentiasa bersyukur, dan sentiasa ada tanpa putus, Alhamdulillah.

Kekurangan dan kelebihan tu saya cuba dan belajar untuk tidak persoalkan atas sebab ke'Redha'an apa yang saya terima dan Redha Allah Taala atas segala kurnia, nikmat dan rezeki yang diberi kepada umatNya, Subhanallah.

Ada satu masa, encik suami jelaskan pada saya yang kita tak perlu tergesa-gesa, sampai perlu abaikan aurah dan syariat Islam. Sebabnya atas satu peristiwa di mana, waktu saya menjalani rawatan di Hospital kerajaan. Encik suami menemani saya untuk pemeriksaan HSG, ada orang yang tak boleh tahan ada orang yang tahan, tapi kesannya sehari dua lepas tu, T____T

Balik pada kisah enck suami tu, ada seorang kakak dalam lingkungan awal 40-an yang sedang menunggu giliran. Lama juga berusaha untuk menimang cahaya mata tapi belum lagi dikurniakan. Memang sedia berkongsi pengalaman dengan encik suami. Suami saya memang dengan lagak sempoi tapi dalam hati tu, terasa malu juga!

Perbualan disambung dengan soalan doktor yang akan lakukan pemeriksaan, maksud saya doktor lelaki atau perempuan, Islam atau non-Muslim.

" Saya tak kisah dengan doktor mana pun".

Masa tu, I was struggling with myself, should I accept men? Saya di marah oleh Jururawat di bahagian X-ray, atas sebab, saya tak boleh pilih doktor lelaki atau perempuan, di sini pesakit kena terima mana-mana doktor yang telah di-assign-kan.

At last, An Indian woman doctor came with a Chinese woman Radiologist and a Malay woman nurse as assitant.

I was about to cry with that situation, I felt so deeply disappointing with that kind of treatment, and still the facilities does not enough or just don't fit for muslimah patients.

From that moment, I stop my treatment and checkup there. Anyway, we just don't have a right to choose a doctor instead it is a Public Government Hospital. So, kat sini saya tak mahu cerita disadvantages of it, dan perbahasan mengenai hal ni pun masih tiada jalan penyelesaian.

As for myself, as a Muslim, a bit frustrated that I can achieve a dream as a doctor or to be exact an gynecologist. To help others. and I wish that future female doctors would choose gynecology as their major.

Walau macam mana 'desperate' pun we want to have a child, we have follows all the Sunnahs, done loads of jariah tapi we still disobey one and only our aurah, our pride, our husband's pride. Still, just wondering, we want something from Him and think that we have follow all the 'right' things but at the same still disobeying.

I just don't get it. I believe insyaAllah in future. I believe in that way.

Hingga saat ini, saya dan suami masih bersabar dan masih berusaha untuk menimang cahaya mata.

I live the life to the fullest to fulfill hereafter.

InsyaAllah


No comments:

Post a Comment

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS